Als hulpverlener en/of vrijwilliger word je soms geconfronteerd met vragen van inwoners waarop je zelf niet meteen een antwoord hebt. Soms vang je signalen op die je zorgen baren, signalen die de gezondheid en het welzijn van de inwoner beïnvloeden.
Het is belangrijk om deze vragen en signalen bespreekbaar te maken, met als doel de inwoner toe te leiden naar de juiste ondersteuning. Privacyregels dwingen ons ertoe dat de betrokkene zelf de vraag stelt, maar als hulpverlener of vrijwilliger kan je helpen om de vraag door te geven. De doorverwijskaarten kunnen hierbij een hulpmiddel zijn.
Hoe kan je signalen bespreekbaar maken?
- De inwoner geeft zelf het signaal of stelt een vraag…
“Ik zie dat jij je zorgen maakt over …” - Jij maakt je zorgen over de inwoner:
“Ik maak me zorgen over…”
Hoe ga je om met signalen?
- Neem een respectvolle houding aan
- Luister actief: geef aandacht zonder te oordelen
- Wees discreet: wat je verneemt, hou je binnenskamers
De doorverwijskaarten zijn een extra hulpmiddel om de vraag of het signaal bij de juiste persoon te brengen. Je vult de vraag en de gegevens van de inwoner in op de kaart en geeft de kaart door aan het Team Zorgzame Buurten.
Je kan de informatie ook online ingeven (klik hier).
Het team Zorgzame Buurten neemt nadien contact op met de betrokkene om de vraag verder uit te diepen en daar waar nodig en gewenst verdere actie te ondernemen (uiteraard steeds met akkoord van de betrokkene).
- Hou altijd een paar doorverwijskaartjes op zak
- Deze kaartjes zijn enkel bedoeld voor inwoners van Wielsbeke. Er zijn vergelijkbare initiatieven in andere gemeenten. Heb je hierover vragen? Neem gerust contact op
- Deel geen kaarten zomaar uit, maar gebruik ze gericht bij een vraag of signaal
- Vul samen met de betrokkene de kaart in en laat ze ondertekenen
- Bezorg de kaart zo snel mogelijk aan het team Zorgzame Buurten
- Een huisbezoek bij de inwoner is mogelijk
- Neem bij vragen gerust contact op met het team Zorgzame Buurten